Tijd voor een update! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tessa Wink - WaarBenJij.nu Tijd voor een update! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tessa Wink - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

18 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Allereerst wilt Melissa jullie bedanken voor alle leuke felicitaties! We vinden het erg leuk dat jullie ons zo trouw volgen. Sorry dat we jullie zo lang hebben laten wachten! Het is nu echt weer tijd voor een update. Eerder hadden we al een nieuw blog geschreven, maar deze was ineens verdwenen. Dus nu een extra lange update!

Vanaf onze tweede week hebben we een scooter, Melissa rijdt en ik zit achterop! Van Ketut moest Melissa eerst een proefritje maken (100m hier in de straat haha), dit ging prima. Het is erg fijn om een scooter te hebben. We zijn nu lekker onafhankelijk! Het is ongeveer 20 minuten rijden vanaf onze homestay naar het centrum van Ubud. Het verkeer is hier wel even anders dan in Nederland. Je moet hier links rijden en je wordt aan beide kanten ingehaald. Ook de weg is niet overal even goed. Iedereen lacht en zwaait naar ons als we op de scooter langsrijden. Wij zijn zowaar een attractie omdat we blank en westers zijn.

Vlakbij ons dorpje Bedulu, is de Goa Gajah tempel (Olifantengrot). Dit was erg mooi om te zien. Ook het gebied eromheen was prachtig! We hebben hier een rondleiding gehad door een grappig mannetje. Ook zijn we deze week naar de rijsterassen in Ceking geweest. Helaas is het op dat moment ontzettend hard gaan regenen. Dus na een paar foto's gemaakt te hebben zijn we ergens lekker wat gaan eten.Deze week was het ook tijd voor een beetje verkoeling en hebben we in Ubud een zwembad opgezocht.

Melissa en ik staan er vanaf nu ook alleen voor in de klas, maar dit bevalt ons prima! We zijn bezig met het thema "jobs" en behandelen dus allerlei beroepen. Het is hier wel even wennen in de klas, je kan eigenlijk niets echt plannen en je moet maar zien hoe het gaat. We leren dus zeker om alles "even los te laten", zoals Nederlandse regeltjes en structuur. Ook verschilt het per dag hoeveel kinderen er op komen dagen in de klas. Ze moeten 75% van de tijd aanwezig zijn bij dit naschoolse programma (14.00-16.00) om sponsorgeld te krijgen. Op deze manier hebben deze kinderen ook de kans om later naar een hogere school te gaan. De kids zijn erg enthousiast! Als we het schoolplein op komen lopen rennen ze naar ons toe en willen ze onze hand vasthouden, ontzettend schattig! Alle kinderen zijn ook ontzettend creatief, ze maken de mooiste tekeningen. Aan het eind van deze week zijn we naar de rivier in de jungle gegaan achter de school met alle groepen. Hier ruimen ze dan allerlei afval op, zoals aangespoeld plastic, wat eindigde in een zwempartij!

Die avond zijn wij met Verena naar Padangbai vertrokken. Hier heeft Melissa met een taartje en kaarsje haar verjaardag ingeluid, want ons plan was om dit echt te vieren op Gili Trawangan (vlakbij Lombok). In Padangbai hebben we overnacht in een hostel, dat is niet echt weggelegd voor mij, maar dit was wel lekker goedkoop. De volgende ochtend om 9.00 namen we de boot. De boottrip was heel fijn, wij zaten lekker bovenop en genoten met de wind in onze haren! Eenmaal bij Gili Trawangan aangekomen, moest je van de boot af met een trapje en zo met je blote voeten door het water naar het eiland. Maar goed dat we alleen onze rugzak bij hadden haha! Ons hotel was erg mooi, heerlijke bedden, airco en prachtige badkamer! Hier waren we wel weer even aan toe. Gili T is een erg klein eiland waar geen auto's rijden, maar fietsen en paard en wagens. Overdag is het echt een paradijsje met de witte stranden en het helder blauwe water. 's Avonds veranderde het in een party eiland! We hebben hier zeker genoten. Maandag ochtend om 8:00 moesten we al weer terug. Tijdens de boottrip terug hebben we zelfs dolfijnen gespot die naast onze boot om hoog sprongen! Dit was een erg mooi gezicht!

Vorige week (onze derde week dus), kregen we de mogelijkheid om een ceremonie te kunnen meemaken. We werden uitgenodigd door de familie waar wij verblijven. Nyoman, de vrouw van Ketut, heeft ons een van haar eigen sarongs aangedaan. Zo'n ceremonie is een hele ervaring, wij waren de enige outsiders! Eerst werd er veel muziek gespeeld door allemaal mannen. Hierna gingen we met een hele stoet over straat naar een grotere tempel, hier werd heilig water gehaald. We gingen weer terug naar de familie tempel waar de ceremonie werd vervolgd. Alle vrouwen droegen allerlei offers op hun hoofd, tot wel 50 kg! Men ging toen in een kring staan en binnen in werden offers uitgevoerd, wat niet heel de tijd een fijn beeld was. Er werd zelfs een eend geofferd. Dit was voor ons heel shockerend, maar het hoort bij deze cultuur. De ceremonie werd geëindigd door dansen met enge maskers. Al met al was het best een creepy ervaring! Het was apart om zo bij een familie aangelegenheid aanwezig te mogen zijn, maar iedereen was heel geïnteresseerd in ons en kwam een babbeltje maken.

Verder hebben we deze week nog aan wat sightseeing gedaan. Ketut ging met ons mee als onze gids. We hebben een voorstelling van de Barong dans gezien en hier mochten we door Ketut backstage bij de dansers. Het was erg leuk om te zien hoe de make-up gedaan werd. Het was niet alleen een dans maar ook een soort toneelstuk. Hierna zijn we naar een dorpje gegaan wat bestond uit zilversmeden. We kregen uitgelegd hoe men de sieraden maakten. Ketut nam ons mee naar deze plek, omdat hij weet dat het geld dan zeker naar deze mensen gaat. Melissa heeft hier nog een paar mooie oorbellen gekocht. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt door de rijstterassen en hebben we een jonge kokosnoot gedronken! Op donderdagavond hebben we nog afgesproken met twee meiden die ik ken van mijn studie! Erg leuk om zo ineens twee bekende gezichten te zien.

Afgelopen weekend besloten we om nog meer sightseeing te doen hier in de omgeving en gewoon in onze homestay te overnachten. Samen met de andere vrijwilligers (Willemijn (Holland), Jasmine (Duitsland) en Lisa (Canada)) en Ketut zijn we zaterdagochtend weer op pad gegaan. We zijn eerst naar twee tempels gegaan. Ketut kan erg goed Engels spreken en heeft ons van alles verteld. De eerste tempel stond symbool voor vijf koningen en vijf koninginnen van de afgelopen eeuwen. Dit is in de rotsen uitgehouwen en erg indrukwekkend om te zien. De tweede tempel was een heilige bron. Het was hier ontzettend druk, omdat op die zaterdagavond een erg grote ceremonie zou plaatsvinden. Men vind het dan belangrijk om in deze heilige bron te baden. We waren hier zo wat de enige toeristen! Honderden Balinezen stonden in de rij om te baden in deze bron! Ketut nam ons vervolgens mee naar een koffie en thee plantage. Hier konden we allerlei koffie en thee soorten uitproberen. Dit was erg leuk en lekker! Onze trip eindigde bij Lake Batur. Ons plan was om hier te zwemmen, maar het weer sloeg helemaal om. Na een lekkere lunch zijn we terug gegaan naar de homestay. Die avond nodigde de familie ons weer uit om mee te gaan naar de grote volle maan ceremonie, deze vindt eens in het half jaar plaats. Dit is diezelfde ceremonie waardoor men iedereen ging baden in de heilige bron. Dit was weer een hele ervaring! Het leek wel of heel Bali uittrok naar deze ceremonie. Duizenden mensen liepen op straat! Het was een gigantisch spektakel.

Zondag zijn we naar het Bali Safari park geweest. Hier hebben we de hele dag doorgebracht! Dit was een soort Beekse Bergen. Je kon met een safari busje ontzettend dicht langs de dieren rijden. Ook had je de mogelijkheid om in contact te komen met dieren en hebben we op de rug van een olifant de safari herhaald! Dit was ontzettend bijzonder! Al met al een goede afsluiter van dit weekend.

Zo nog maar een week te gaan, wat lijkt de tijd toch snel te gaan! We hebben het hier ontzettend naar onze zin en lijken Ubud op ons duimpje te leren kennen door het scooterrijden. Ook de kids zijn aan ons gewend en het lesgeven gaat nu eigenlijk heel erg soepel. Voor onze laatste dagen staat Sanur op de planning. We hebben al een heerlijk hotel geboekt. We kijken hier erg naar uit!!

Liefs,

Melissa en Tessa

• 18 Maart 2014 - 18:56

Corrie:

Hoi Tessa en Melissa leuk om jullie belevenissen te lezen ,we krijgen zo een idee hoe jullie je dagen door komen . Geniet van jullie laatste dagen en een goede reis terug groetjes van Jack en Corrie.

• 18 Maart 2014 - 19:18

Kees En Henny:

Melissa en Tessa
    Watleuk wat jullie doen ik zou zo het vliegtuig pakken om ook op bali men vakantie door
    tebrengen want ik kan heel goed hoe jullie je vermaken want het eiland is prachtig
    Maak er nog wat van want het is zo voor bij
    groetjes Kees en Henny

• 18 Maart 2014 - 20:33

Toon En Annie:

Hoi Melissa en Tessa wat een prachtig verslag ,fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken daar.
    Zoveel indrukken ,te veel om op te noemen. Wat een prachtig eiland, ben best wel een beetje
    jalours op jullie. Je zou een goede journaliste zijn,krijg door jullie beschrijving een goed beeld hoe
    een en ander er daar uitziet. Best wel spannend wat jullie allemaal meemaken en beleven.
    Geniet er nog maar van en tot kijk.

Groetjes-------Toon en Annie.

• 18 Maart 2014 - 22:38

Marjon:

Hoihoi!

Leuk om jullie verhalen vol ervaringen te lezen. Ben benieuwd naar de gehele fotoreportage. Geniet nog van jullie laatste week en neem wat zon mee terug!

Groet Marjon

• 20 Maart 2014 - 09:19

Jeff:

Weer super leuk om te lezen hoe jullie de dagen doorbrengen. Ik zie jullie al helemaal door het drukke Aziatische leven crossen op dat scootertje :) En lekker mee blijven toeteren natuurlijk hahah!
    Jammer dat er geen foto's bij zitten deze keer, maar hopelijk zie we die volgende week heel snel!! ;) Van mij heeft het nu wel lang genoeg geduurd en mogen jullie wel weer terug komen! ;)
    Veel plezier de laatste week!!

xxx Jeff

• 20 Maart 2014 - 10:52

Tessa Wink:

Ja ik ga proberen foto's te uploaden, maar het internet is hier niet zo best ;) Xx

• 21 Maart 2014 - 13:00

Papa En Mama:

Echt een leuk verslag joh om te lezen. Jammer dat het de eerste keer zo maar weg was. De foto's zijn ook geweldig om te zien . Zo zien we wel hoe druk jullie het hebben . De foto's van in de klas van de kinderen zijn ook heel leuk om te zien. Nou meisjes de laatste dagen komen eraan , geniet er nog lekker van.Tot gauw dan en heel veel liefs van papa en mama.Volgende week een veilige reis terug.

• 25 Maart 2014 - 13:32

Anneke En Ad:

Vandaag de laatste dag?
    we wensen jullie een goede terug-reis met een

veilige vlucht en behouden aankomst. (o,Tessa wat zal erik gelukkig zijn!]